آشنایی با تاریخچه ی دستگاه سی ان سی

آشنایی با تاریخچه ی دستگاه سی ان سی
5 (100%) 2 votes

بیان تاریخچه دستگاه‌های CNC و استفاده از دستگاه های CNC یا کنترل عددی کامپیوتری در عصر کنونی به یک مفهوم مدرن و پیشرفته در صنعت ساخت و تولید تبدیل شده است که در سال های گذشته وارد اصطلاحات مدرن صنعتی شده است. در حقیقت، مفهوم به CNC در اصل به مفهوم NC یا کنترل عددی (numerical control) اشاره می کند و شامل بحث قدیمی است. اگرچه تاریخچه تکنولوژی CNC به سال های خیلی قدیمی بر نمی گردد و صنعتی مدرن به محسوب می شود، و پیشرفت قابل توجهی پیدا کرده است که همگان از آن بهره خواهند برد.
اگر به صورت خلاصه وار بخواهیم به تاریخچه دستگاه‌های CNC اشاره کنیم به این صورت است که دستگاه‌های اولیه با مکانیسم کنترل عددی تقریباً ساده ای بودند و کامپیوتری وجود نداشت. درواقع پیدایش تکنولوژی CNC با بقای کامپیوتر مرتبط است و قسمتی از هویت اصلی خود را از این تکنولوژی در بر دارد. در این مطلب در ابتدا به مبحث کنترل عددی یا NC در ماشین‌های مختلف خواهیم پرداخت.

کنترل عددی یا NC

ایده استفاده از کنترل عددی در ماشین‌های کامپیوتری در ابتدا مفاهیم خاصی از منطق برنامه‌ریزی را شامل می شد که کم کم برخی موارد و قابلیت‌ها به آن افزوده شد. در ابتدا، و تاریخچه دستگاه‌های CNC اولین ماشین‌های NC و درواقع ماشین‌های مقدماتی آن در دهه ۱۹۴۰ تولید گردیدند. با گذشت زمان و در دهه ۱۹۵۰ دستگاه‌های پیشرفته‌تر و مجهزتری با تکنولوژی NC تولید گردید. این ماشین‌آلات بر اساس ابزارهای موجود در آن زمان تولید شده اند و از یک موتور برای کنترل دستگاه بهره می گیرد و عملیات دستگاه تحت کنترل این موتور قرار دارد.
این شیوه کنترل و موتور کنترل‌کننده از نقاط خاصی که بر روی ورودی دستگاه قرار دارد تبعیت می‌کند و این اهداف و نقاط را مورد بررسی قرار می دهد. اما به گذر زمان و پیشرفت کامپیوترها و برنامه‌های کامپیوتری، دستگاه‌های NC پیشرفت بیشتری را تجربه کردند و عملکرد آنها نیز بهبود پیدا کرد. معرفی تکنولوژی کامپیوتری و اتصالات آن به مفهوم کنترل عددی منجر به تکنولوژی جدید گردید که امروزه به‌عنوان تکنولوژی کنترل عددی کامپیوتری یا CNC شناخته می‌شود و در بسیاری از دستگاه‌های جدید از آن بهره برده می‌شود.

تحقیقات اولیه موسسه MIT بر روی تکنولوژی CNC

یکی از اولین مؤسساتی که کارهای تحقیقاتی خود را بر روی دستگاه‌های CNC انجام داد، موسسه فناوری ماساچوست یا همان MIT بود. اگرچه این هدف این موسسه در ابتدا بهبود تاریخچه دستگاه‌های CNC  یا دستگاه‌های برش یا تراش نبود؛ اما نتایج تحقیقات آنها به شکل باور نکردنی صنایع برش و حکاکی را تحت تأثیر قرار داد و تقریباً امروزه در مصارف خانگی و کارگاهی کمتر کسی پیدا می شود که از آن استفاده نکند. دستگاه سی ان سی ساخته شده در اوایل خیلی ساده بوده و نسخه اولیه این تکنولوژی محسوب می‌شد که بعداً به شکل‌های خیلی بهتری ارتقاء یافت.
بعد از پایان جنگ جهانی دوم، شیوه‌های مختلفی برای بهبود پوسته هواپیماها بررسی شد و به نتایج جالب توجهی رسیدند. و در پایان موفق شدند که در جریان یک پروژه مهم در نیروی هوایی یک دستگاه تحقیقاتی بسازد که توانایی بالایی در کنترل خودکار تجهیزات داشت. این تحقیقات در سال ۱۹۴۹ و در دانشگاه MIT شروع شد و بعد از مراحل اولیه برنامه‌ریزی و تحقیق، یک ماشین تراشکاری با تکنولوژی CNC طراحی شد که گام اول در صنعت کنترل عددی کامپیوتری محسوب می‌شد. پروفسور رینتیز نیز در این پروژه شرکت داشت و این دستگاه را وارد فازهای بعدی تحقیقاتی کردند.

فایل PDF این نوشته را برای خود ایمیل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *