انواع دستگاه برش لیزر

انواع دستگاه برش لیزر
5 (100%) 2 votes

دستگاه برش لیزر CO2

در دستگاه برش لیزر CO2 شیشه ای از ترکیب گاز دی اکسید کربن، نیتروژن و هیدروژن استفاده شده است که البته گاز غالب این ترکیب همان دی اکسید کربن یا CO2 می باشد. این از انواع دستگاه برش لیزر برای برش و حکاکی غیر فلزات به کار برده می شود. هر چند با شرایطی خاص می شود با این نوع دستگاه فلز رو هم برش زد. این دستگاه یکی از پرکاربردترین دستگاه های لیزر بخصوص در زمینه حکاکی و برش غیر فلزات است که به علت گستردگی صنایعی که به آن مربوط می شوند ، هیچ وقت از کار نمی ماند. و همواره مشغول کار می باشد.

دستگاه برش لیزر CO2 سیلندری

اما دستگاه برش لیز CO2 سیلندری توان بسیار بالاتر و قدرت بیشتری نسبت به مدل شیشه ای آن دارد. به همین علت فقط و فقط برای برش فلزات به کار گرفته می شود . به علت توان بالای ۵۰۰ وات این از انواع دستگاه برش لیزر ، امکان حکاکی کردن با آن به هیچ عنوان وجود ندارد. و تنها برای برش فلزات به کار می رود.

دستگاه برش لیزر فایبر

دستگاه برش لیزر فایبر ، خود از دو نوع عمده تشکیل شده است. دستگاه فایبر مارکینگ و دستگاه فایبر صنعتی.

دستگاه فایبر مارکینگ

در مورد دستگاه فایبر مارکینگ باید این نکته را اشاره کنیم که این دستگاه همانطوری که از اسمش مشخص است صرفا برای حکاکی طراحی شده و در برش از آن استفاده نمی شود. البته اگر ضخامت متریال کم باشد ، دستگاه برش لیزر فایبر مارکینگ می تواند آن متریال را برش بزند. از ویژگی های بسیار خوب این دستگاه می شود به دقت و سرعت بسیار بالای آن اشاره نمود. سرعت بالای حکاکی دستگاه لیزر فایبر مارکینگ به این علت است که هیچ عملیات مکانیکی به صورت مستقیم انجام نمی شود و همین موضوع توانسته است سرعت کار و همچنین دقت را بالا ببرد. در این دستگاه اشعه از طریق اکسید انتقال پیدا می کند.

دستگاه فایبر صنعتی

انواع دستگاه برش لیزر  دیگر فایبر، نوع صنعتی آن است. لیزر تولید شده در این نوع از دستگاه برش لیزر فایبر توان بالایی داشته و تنها برای برش لیزری فلزات به کار گرفته می شود. همچنین این دستگاه نمی تواند روی هیچ شی و متریالی حکاکی کند . لازم به ذکر است که دقت و سرعت لیزر فایبر صنعتی بسیار بالاست و به همین منظور تنها در صنعت از آن استفاده فراوانی می شود.

نکته قابل توجه در مورد دستگاه فایبر صنعتی این است که این دستگاه قادر به برش زدن فلزات نرم نیست و باعث اسیب رسیدن به متریال و حتی خود دستگاه می شود. در واقع این نوع فلزات نرم اشعه رو به سمت دستگاه و با همان قدرت و همان زاویه بازگشت می دهند که باعث آسیب رسیدن به منبع لیز می شود.

دستگاه برش لیزر یگ

اما به جز دستگاه برش لیزر CO2 و لیزر فایبر، نوعی دیگه از دستگاه برش لیزر وجود دارد که برای فلزات نرم کاربرد دارد. فلزات نرمی مثل آلومینیوم یا برنج ، توسط این نوع از دستگاه لیزر که یگ نام داره برش داده می شوند. البته هزینه این نوع لیزرها بالاست و در حال حاضر در صنعت کاربرد چندانی ندارد؛ اما اگر کسی نیاز به برش دادن فلزات نرم داشته باشد باید از این نوع دستگاه استفاده کند.

 

 

محصولات ما

فایل PDF این نوشته را برای خود ایمیل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *