دستگاه سی ان سی

دستگاه سی ان سی
3.6 (71.03%) 58 votes

دستگاه سی ان سی یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های ساخت و تولید قطعه ، در عصر امروزی است. دقت در برش وحکاکی در کنار سرعت عمل دستگاه باعث شده محبوبیت بسیار زیاد آن شده است. یکی دیگر دلایل اقبال عمومی دستگاه سی ان سی ، کاهش هزینه تولید قطعه و افزایش کیفیت محصول نهایی است. هد دستگاه وظیفه برش یا حکاکی یا فرزکاری را بر عهده دارد. این هد به بازوی دستگاه متصل است؛ و از طریق کامپیوتر و بر اساس محاسبات بُرداری کنترل می‌شود. الگوی قطعه بوسیله نرم‌افزارهایی طراحی می‌شود و کامپیوتر دستگاه بر اساس این الگو شروع به حرکت دادن مته‌ی هد میکند.دقت دستگاه سی ان سی در حرکت این بازو در حد میلیمتر است. همین موضوع باعث دقت زیاد محصول نهایی می‌شود.

 

مزایای دستگاه سی ان سی

انجام همه مراحل برش و فرز بدون دخالت انسان انجام می‌شود. الگوی برش یا شکل قطعه به کامپیوتر داده می‌شود و عملیات برش شروع می‌شود. تنها نیاز آن به اپراتور برای شروع و پایان کار است. دستگاه سی ان سی مسیر حرکت بازو را بر اساس الگویی که به کامپیوتر کنترل‌کننده آن داده می‌شود محاسبه میکند و شروع به بُراده برداری می‌کند. هرتعداد از قطعه که لازم باشد با تکرار این فرایند تولید می‌شود. مزیت کامپیوتری بودن آن اینست که ممکن است عملی سی ان سی برای ساعتها انجام شود ولی خستگی درکار نیست و دقت آن کم نمیشود.

 

روش کار دستگاه سی ان سی

برد کنترل ، بخش اصلی دستگاه‌های سی ان سی است. اين بخش كنترلرCONTROLER   نامیده می‌شود. برای شناسایی یک دستگاه سی ان سی از هر نوع که باشد (تراش،فرز ،سنگ،فلز ، کاغذ ، چرم و…) از روی نوع کنترلر، آن را شناسایی می‌کنند. همچنین آموزشی که در شرکت سیمای شهر به تکنسین دستگاه خریدشده، داده میشود، براساس نوع كنترلر دستگاه است.

دستگاه‌های سی ان سی در برشکاری و تولید قطعه بیشترین استفاده را دارند. دقت برش در این دستگاه‌ها گاه به دهم‌میلیمتر می‌رسد. مته دستگاه قسمتی است که عمل برش یا فرز را انجام می‌دهد. دستگاه با حرکت در راستای محور X و Y و یا Z ، میتواند هر شکلی را تولید کند.
بُراده برداری با چرخش سریع مته‌ی هد صورت می‌گیرد. با حرکت بازرو، مته به مدنظر منتقل میشود.عمل برش از طریق نوک تیز مته روی متریال اتفاق میوفتد. کامپیوتر مرکزی  حرکت بعدی بازوها را محاسبه میکند و جهت و میزان آن را به بازوان منتقل میکند.

 

قیمت دستگاه سی ان سی

قیمت دستگاه‌های سی ان سی براساس مدل و امکانات دستگاه بسیار متفاوت است. دستگاه های سی ان سی بر مبنای موارد زیر قیمت گذاری می شوند: 
  1. کیفیت و نوع قطعات اصلی دستگاه
  2. توان تولیدی اسپیندل : اسپیندل اصلی‌ترین قسمت مکانیکی دستگاه است. اسپیندل یک موتور الکتریکی است که مته برش به آن متصل است. هرچه سرعت چرخش آن بیشتر باشد و گشتاور بیشتری تولید کند؛ عمل بُراده‌برداری سریعتر و دقیقتر انجام می‌شود. نوع اسپیندل بر قیمت دستگاه تاثیر زیادی دارد.
  3. محورهای حرکتی : دستگاه با ۳محور حرکتی،می‌تواند اشکال هندسی پیچیده‌تری تولید کند. دستگاه ۲ محور تنها قادر است حرکت بالا-پایین و چپ-راست را انجام دهد. اما دستگاه ۳محور عمق را هم میتواند محاسبه کند.
  4. شاسی و بدنه : استحکام شاسی و بدنه دستگاه تاثیر زیادی روی طول عمر آن دارد. دستگاه‌های سنگینتر لرزش کمتری حین کار دارند و گرانتر هستند.
  5. لوازم جانبی و مصرفی دستگاه: دستگاه‌های سی ان سی وابسته به اینکه چه ویژگی‌های اضافه‌ای دارند قیمتشان متفاوت است. مثلا روتاری امکان cnc قطعات استوانه‌ای را ایجاد میکند و جداگانه روی دستگاه نصب می‌شود.

یکی از مهمترین موارد تأثیرگذار بر قیمت دستگاه سی ان سی ، گارانتی و خدمات پس از فروش است. هرگز بخاطر قیمت کمتر این مورد را از فاکتور خرید خود حذف نکنید. حتما درباره مدت زمان گارانتی سوال بپرسید و از میزان پوشش آن مطلع شوید.. این آپشن اگرچه باعث بالا رفتن قیمت می‌شود، اما در دراز مدت برای شما سودمند خواهد بود.

کاربرد دستگاه سی ان سی

دستگاه سی ان سی استفاده بسیار زیادی در صنعت تولید ،برش و قطعه‌سازی دارد. ازجمله سی ان سی متریال‌های غیرفلزی برای تبلیغات، مدل سازی و ماکت و برش پارچه و چرم و کاغذ. دقت بالای برش این دستگاه‌ها باعث کم شدن دورریز متریال یا اصطلاحا پِرتی شده است. همین موضوع هزینه تولید قطعه را کاهش داده و سود افزایش می‌یابد.

توسعه و استقبال از دستگاههای سی ان سی بقدری زیاد شده تصور یک کارگاه تولیدی بدون یکی ازین دستگاه‎ها امکان‌پذیر نیست.  مزیت و قابلیت این نوع از ماشین آلات مدرن، چنان تغییراتی کرده که در هرکارگاه کوچک تولیدی نیز یکی از این دستگاه‌ها را میتوانید مشاهده کنید.

کانال تلگرام

آموزش کار با دستگاه سی ان سی

دستگاه سی ان سی  مثل همه دستگاه‎های صنعتی ، همانطور که بسیار مفید است. درصورتی که اصول اولیه کار با آن رعایت نشود میتواند بسیار خطرناک باشد. برای کار با با آن به آموزش کامل دستگاه و اشنایی با قسمتهای مختلف آن نیاز است. وابسته به سطح استعداد اپراتور ممکن است این آموزش از چند روز تا چند ماه طول بکشد. نکته این که تنها اموزش تئوری برای کار با این دستگاه کافی نیست، تجربه‌ای که در طول روزهای زیاد کسب می‌شود عامل موفقیت اپراتور است. که باعث افزایش بازدهی کار می‌شود. .

دستگاه سی ان سی به اندازه‌ای اتوماتیک عمل می‌کند که یک اپراتور برای انجام همه سفارشات کافی است. آموزش کار با سی ان سی نیاز به گذران دوره‌ای کامل دارد. با وجود این هر دستگاه ویژگی‌های خودش را دارد که باید آموخت. یک اپراتور که آموزش کار با سی ان سی را دیده است، میتواند براحتی با صرف یک یا دوجلسه با دستگاه جدید براحتی کار کند. بسیاری از فروشندگان دستگاه سی ان سی  این آموزش را بصورت رایگان یا به هزینه‌ای جزئی ارائه می‌دهند.

 

۵عامل مهمی که برای خرید دستگاه سی ان سی باید بدانید.۳دقیقه وقت دارید ؟

یک ایمیل معتبر وارد کنید تا همزمان با گوش دادن آنرا برای شما ایمیل کنیم تا همیشه در دسترس‌تان باشد

پادکست صوتی

انتقال و تحویل دستگاه سی ان سی

دستگاه‌ سی انسی بخاطر شاسی فولادی و سنگین خود، وزن زیادی دارد. وزن آنها گاه از چند صد کیلوگرم تا چند تن میتواند باشد. جابجایی و حمل نقل دستگاهی با این وزن می‌تواند هزینه بالایی داشته باشد که اغلب بطور کامل به قیمت پایه دستگاه در قرارداد فروش اضافه می‌شود. برخی از شرکت‌ها خدمات جانبی حین حمل ارائه می‌دهند که این هزینه نیز به هزینه تمام شده اضافه می‌شود. با این‌ حال، اگر برای خرید دستگاه سی ان سی اقدام کردید، در مرحله اول مطمئن شوید که هزینه جابجایی دستگاه با شماست یا با شرکت فروشنده. شاید بتوانید خودتان این حمل و نقل را انجام دهید و هزینه کمتری صرف کنید

اما نصب و راه‌اندازی دستگاه حتما باید توسط فروشنده و تیم فنی آنها انجام شود.عملیات نصب نیز می‌تواند تأثیر بیشتر و بزرگتری بر قیمت دستگاه سی ان سی داشته باشد و هزینه‌های اضافی ممکن است داشته باشد.
با توجه به وزن بالای این دستگاه‌ها، اگر کف ساختمان یا کارگاه شما استحکام کافی نداشته باشد، باید فکری برای مستحکم‌سازی کف کارگاه بکنید که این به‌خودی‌خود یک خرج اضافی محسوب می‌شود. اما در مورد نصب دستگاه در کارگاه باید طبق قرارداد فروش عمل کنید. برخی از شرکت‌ها حین فروش در قرارداد فروش دستگاهسی ان سی قید می‌کنند که وظیفه نصب و راه‌اندازی دستگاه بر عهده فروشنده است. اما اگر چنین موضوعی در میان نباشد، باید هزینه نصب دستگاه را نیز به قیمت دستگاه سی ان سی اضافه کنید و آنرا بپردازید.

آموزش دستگاه و گارانتی آن

دستگاه سی ان سی همانند دیگر ماشین‌های صنعتی و پیچیده  به آموزش اولیه و نکات تعمیر و نگهداری ، نیاز دارد.بسته به مهارت و هوش اپراتور ممکن است این آموزش از چند روز تا چند ماه طول بکشد تا آموزش‌های لازم برای کار با این دستگاه را فرا بگیرند. دستگاه سی ان سی به اندازه‌ای کارآمد است که تنها یک اپراتور آن کارها را انجام دهد.
بسیاری از شرکت‌های خصوصی و حتی فروشنده دستگاه سی ان سی آموزش کار با دستگاه سی ان سی را ارائه می‌دهند. این اموزش ممکن است ۱۰۰۰ دلار به ازای هر مربی باشد. اما برخی شرکت‌ها نیز آموزش کار با دستگاه را در سایت خود می‌گذارند و در دسترس عموم هستند. بنابراین هزینه آموزش اپراتور نیز به قیمت دستگاه سی ان سی اضافه میشود.

عامل مهم دیگر و تأثیرگذار بر قیمت دستگاه سی ان سی ، گارانتی و طرح پوششی شرکت برای دستگاه است. توصیه می‌شود که حتما این مورد را با دقت بیشتری بررسی کنید و بالاترین تعهد ممکن را درخواست کنید. به توصیه‌های سازنده دستگاه گوش کنید و مطابق با دفترچه راهنما و کاتالوگ دستگاه عمل کنید. این آپشن اگرچه باعث بالا رفتن قیمت دستگاه سی ان سی می‌شود، اما درنهایت برای شما سودمند خواهد بود.

 

اپراتور و آموزش دستگاه CNC

با اینکه دستگاه cnc  یک مجموعه کاملا اتوماتیک و ایمن است و از سیستمهای امنیتی زیادی برای افزایش ایمنی کار با آن بهره می‌برد. اما استفاده از آن توسط فرد ناآشنا هم کار درستی نیست و باید حتما آشنایی کامل از دستگاه داشت. برای انتخاب و استخدام اپراتور دستگاه سی ان سی حتما آموزش صحیحی از نحوه کار بادستگاه به او بدهید. اپراتور مبتدی قطعا توانایی لازم برای کار با دستگاه CNC را ندارد، هرچند که اخرین مدل دستگاه در اختیار او باشد، باز هم نمی‌تواند بخوبی و با کیفیت کار را تحویل دهد. دقت و علاقه به کار اپراتور نیزعامل بسیار مهمی است. علاوه بر استعداد ، اپراتور این دستگاه باید به نرم افزارهای نقشه‌کشی  هم تسلط حدودی داشته باشد و اگر  از علم نقشه خوانی نیز سررشته داشته باشد خیلی بهتر میتواند کار را انجام دهد. در کل مهارت قبلی اپراتور بسته به سابقه کار شخص می‌باشد.

نقشه خوانی بیشتر برای کسانی است که در صنایع پیچیده مثل صنعت خودروسازی مشغول به کار باشند ولی اگر اپراتور دستگاه CNC نقشه خوانی هم بداند، کار خودش ساده تر و حرفه ای تر خواهد بود

تماس با سیمای شهر

همین الان میخواهم مشاوران سیمای شهر با من تماس بگیرند

اشنایی به نرم‌افزار دستگاه ، همه کار نیست. اپراتور باید از قسمتهای مختلف سخت‌افزاری دستگاه هم شناخت کافی و درست داشته باشد. کار با دستگاه سی ان سی نیاز به دانش فنی بالایی دارد.  این دانش اولا با آموزش و بعد با تجربه کار ، کسب می‌شود.  به همین علت اپراتور خوب باید مدتی در کنار یک اپراتور خبره کار کرده باشد و همه اصول تجربی کار با دستگاه را فراگرفته باشد.

مشتری‌مداری و  خدمات سیمای شهر

سیمای شهر با استفاده از تکنسین‌های مجرب و خبره دستگاه cnc  افتخار دارد برای اولین بار خدمات ۲۴ ساعته پشتیبانی از دستگاه‌های  cnc را ارائه کند. ما اعتقاد داریم که احترام به مشتری، احترام به سیمای شهر است و باید تا حد ممکن احترام و رضایت مشتری  در بالاترین سطح انجام گیرد. به همین خاطر از همه مشتریان پس از ارائه خدمات  پشتیبانی نظرسنجی می شود.

از مهمترین  عواملی که به آن دقت داریم مشاوره رایگان و صادقانه! است. ما در سیمای شهر به دنبال فروش دستگاه CNC به هر قیمتی نیستیم!  مشاوران ما قبل از هر چیزی شرایط مشتری را بررسی و انالیز میکنند سپس پیشنهاد خرید دستگاه مناسب و حتی منصرف کردن مشتری از خرید را اعلام میکنند. چه بسیار مشتریانی که به صورت مطمئن برای خرید دستگاه CNC به مجموعه سیمای شهر وارد شدند و مشاوران آن ها را از خرید این دستگاه منصرف ساختند. مشاوره صادقانه اصل مهمی است که مجموعه سیمای شهر به آن پایبند است.

البته هر قدر خرید دستگاه CNC  کاری حساس و سخت است و نیاز به وسواس و تحقیق زیاد دارد اما مشاوره خوب و تحقیق فراوان میتواند کار شما را اسانتر کند. سعی کنید به این راحتی‌ها خرید نکنید و نکات خرید دستگاه سی ان سی را رعایت کنید تا بعد از مدت کوتاهی پشیمانی سراغتان نیاید. این دستگاه همانطور که می تواند شما را به اوج موفقیت برساند، توانایی زمین زدن کسب و کار شما را نیز دارد. پس در هنگام خرید دقت کنید و گول شرایط اغوا کننده برخی فروشندگان دستگاه را نخورید

 

  • دستگاه CNC

    دستگاه CNC با ابعاد ۱۲۰ در ۱۸۰

    مشخصات:

    • موتور ها استپ موتور لینکشاین
    • در هر سه محور بال اسکرو کار شده است.
    • میز ساده ۱۲۰ در ۱۸۰
    • اسپیندل ۱٫۵ کیلووات آب خنک
    • کنترلر DSP کنترلر
    • نرم افزار آرت کم
  • دستگاه CNC سنگ 1224

    دستگاه CNC سنگ STON – 1224

    • سیستم ball screw محورz
    • دستگاه CNC سنگ قابلیت حکاکی ۲ بعدی و ۳بعدی
    • دارای کنترلر حرفه ای جهت ارسال فایل به دستگاه سی انسی بدون نیاز به کامپیوتر
  • دستگاه cnc

    دستگاه سی ان سی ۱۲۱۸

    حکاکی، برش و منبت کاری روی فلزات نرم،چوب، سنگ، پلکسی و غیره
    دستگاه سی ان سی دارای اسپیندل۱٫۵kw
    مجهز به نرم افزار artcam

  • دستگاه سی ان سی وکیوم ۱۳۰ ۲۵۰

    • محور Z استفاده از سیستم ball screw
    • محور X و Y دنده شانه ای مورب
    • امکان حکاکی به صورت دو بعدی و ۳ یعدی
    • دارای کنترلر حرفه ای جهت ارسال فایل به دستگاه بدون نیاز به کامپیوتر
    • سایز میز این دستگاه ۱۳۰ در ۲۵۰
    • جنس میز پی وی سی استخوانی
    • کنترلر DSP کنترل
    • مجهز به سروو موتور لینکشاین
    • اسپیندل HSD ایتالیا هوا خنک .
    • میز ۶ منطقه ای یا ۶ زون است مجهز به وکیوم ۵٫۵کیلو بار هواخشک
    • برق ورودی برق سه فاز
    • داس کالکتور دو کیسه ای

 

دیدگاه (3)

  • چوب بران الماس شرق پاسخ

    فیلمه جالب بود

    آذر ۲۹, ۱۳۹۶ در ۵:۵۷ ب.ظ
  • دارلینگ توسعه کوثر پاسخ

    سلام. این آموزش ها رو فقط تئوری میدید؟

    فروردین ۳, ۱۳۹۷ در ۱۲:۰۴ ب.ظ
    • admin پاسخ

      درود.
      خیر، جزء خدمات پس از فروش ما، آموزش هم شامل میشه!

      خرداد ۳, ۱۳۹۷ در ۱۲:۰۷ ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *