سی ان سی چوب

سی ان سی چوب
3.6 (71.03%) 58 votes

سی ان سی چوب و منبت یکی از موارد پراستفاده سی ان سی است. در گذشته بیشتر مصنوعات چوبی با هنر دست استادان نجاری انجام می‌شد. هرچند هنر دست بسیار ارزشمند است و قیمتی روی آن نمیتوان گذاشت. اما روش سنتی جوابگوی نیاز بازار نبود. و قیمت بالایی هم داشت. از زمان پیدایش دستگاه سی ان سی ، بسرعت در همه جا کاربرد پیدا کرد. یکی از این کاربردها cnc چوب و منبت‌کاری است. دستگاه سی ان سی چوب میتواند بطور همزمان تا ۸قطعه چوبی را برش و منبت‌کاری کند. سرعت تولید و دقت بالایی دارد. زمان تولید یک پایه مبل ابزار‌خورده با دستگاه سی ان سی چوب تقریبا کمتر از یکساعت است.

روش کار دستگاه سی ان سی چوب

حرکت مته‌ی برش دستگاه به سه جهت بُرداری X و Y و Z است. یعن حرکت چپ-راست و بالا-پایین و داخل-خارج(عمق).  این نوع از سی ان سی، معمولا برای برش و حکاکی و منبت روی چوب و ام‌دی‌اف  استفاده می‌شود. دستگاه سی ان سی چوب را بر اساس نیازهای متفاوت با امکانات مختلفی تولید میکنند. تفاوت در ابعاد میز کار و تعداد کله‌های برش و سایر امکانات آن است.

یکی از مهمترین فاکتورهای یک دستگاه سی ان سی، ابعاد میز کار است که باید بر اساس مورد استفاده دستگاه، یا سفارش مشتری ساخته شود. میزهای کار معمولا از  ۴۰×۳۰ سانتی‌متر تا ۲۰۰×۴۰۰ سانتی‌متر ساخته می‌شوند.

دقت دستگاه سی ان سی چوب

فاکتور مهم بعدی، دقت دستگاه است که چندین عامل با میزان تاثیر متفاوت، دارد. از عوامل موثر بر دقت، مهندسی مکانیک دستگاه است. میز کار و ریل‌ها و واگن‌های جابجاکننده و همچنین سیستم انتقال قدرت که عملکرد آن یکی از مهمترین قسمتهاست، همه بر دقت دستگاه سی ان سی چوب تاثیر دارد. سیستم انتقال قدرت میتواند بصورت دنده شانه ای، چرخ دنده، گیربکس،تسمه فولی و یا بال اسکرو باشد.

دقت قطعات به تنهایی باعث دقت دستگاه نمی‍شود.اهمیت زیادی در مونتاژ دقیق دستگاه وجود دارد. دقت در اجرا و نصب و موازی سازی ریلها نیز اهمیت فراوانی دارد. اگر مونتاژ دستگاه با دقت بالایی انجام نشود در حین کار در سیستم اختلال ایجاد شده و هم سفارش را خراب می‌کند و هم عمر دستگاه کم می‌شود.

کاربرد سی ان سی چوب

دستگاه‌های سی ان سی چوب به دو دسته برش لیزری و حکاکی تقسیم می‌شوند. برشهای دقیق و با عرض بسیار کم از نتیجه استفاده از لیزر در سی ان سی است. این دستگاه ها به ۳ گروه تقسیم می‌شوند.

الف: سی ان سی چوب لیزرهای رومیزی:

در ابعاد کوچک برای ساخت انواع جعبه‌ چوبی و مصنوعات کوچک و هدایای تبلیغاتی استفاده میشود. معمولا بین ۸۰ تا ۹۰ وات توان تیوب لیزر آنهاست. دراین دستگاه‌ها از لیزر CO2 استفاده میشود. دستگاه کابین مخصوصی دارد که حین کار مانع از انتشار دود برش یا انعکاس پرتو لیزر می‌شود..

ب: سی ان سی چوب لیزرهای کابینتی:

در ابعاد بزرگتری نسبت به گروه قبلی ساخته می‌شود.ابعاد این گروه بین ۶۰×۹۰ تا ۹۰×۱۳۰ معمولا تیوب ۹۰ تا ۱۰۰ وات دارند. توانایی برش و حکاکی چوب، ام دی اف و پلاستیک را دارد. این دستگاه‌ها هم کابین مخصوص کار دارد که حین کار باید بسته باشد.

کانال تلگرام

ج: سی ان سی چوب لیزرهای تخت:

یک دستگاه سی ان سی معمولی است که بجای تراش از لیزر برای برش استفاده می‌کند. استفاده از لیزر با توان بالا دیگر تفاوت دستگاه با سایر سی ان سی ها است. این دسته از cncها نوعاً دارای لیزرهایی با توان ۴۰ تا ۴۰۰ وات هستند پس از نظر طبقه بندی IEC برای تجهیزات لیزری در کلاس ۴ و خیلی خطرناک قرار می‌گیرند پس توجه به استانداردهای ساخت دستگاه و نحوه استفاده از آن اهمیت خیلی زیادی برخوردار است.

 سی ان سی چوب سوراخ کاری

مهمترین قسمت ساخت مبلمان، ابزارزنی و منبت‌کاری قطعات مختلف ان است.یکی از دستگاه‌های ایده‌آل برای یک کارگاه مبلمان سازی، سی ان سی سوراخ زن است. این دستگاه قادر است سوراخکاری،شیارزنی و فرزکاری انجام دهد. همچنین مجموعه کاملی از انواع مته و فرز و تیغ برش دارد که میتواند بصورت افقی یا عمودی عمل کند.

سی ان سی چوب کنسولی:

برای تولید قطعات همشکل از سی ان سی کنسولی استفاده می‌شود. این دستگاه میتواند ۲ تا ۸ محور جداگانه داشته باشد.این محورها همگی به یک بازو وصل می‌شوند و همزمان در یک جهت حرکت می‌کنند. به هر محور قطعه چوبی وصل میشود و کار برش همزمان بر روی همه چوب‌ها آغاز می‌شود. انواع تیغ برش،مته و فرز کار تولید محصول نهایی را سرعت می‌بخشد. نرم‌افزار کنترل‌گر بسیار قدرتمندی دارد و میتواند تمامی قطعات را همزمان برش بزند و آماده کند.

 

 سی ان سی چوب منبت کاری

سی ان سی چوب منبت‌کاری جهت منبت کاری و ایجاد نقش و نگار بر چوب طراحی شده است. در منبت تاج و انواع گل نقشها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکتهایی همچون معمولاً این ماشین آلات با ۴ یا ۶ کله ساخته می‌شوند ولی در صورت نیاز مشتری تا ۲۲ کله نیز قابل تولید است.

این سی ان سی ها دارای چهار محور حرکتی هستند و باید از یک کنترلر خیلی خوبی بهره مند باشند.محور چهارم همان روتاری هر کله است که زاویه چرخش قطعه را محاسبه میکند و انجام می‌دهد.

 

  برای آشنایی بهتر با دستگاه‌های CNC میتوانید فایل صوتی زیر را گوش کنید.

یک ایمیل معتبر وارد کنید تا همزمان با گوش دادن آنرا برای شما ایمیل کنیم تا همیشه در دسترس‌تان باشد

پادکست صوتی

 

روش حمل و تحویل دستگاه سی ان سی چوب

دستگاه سی ان سی چوب، دستگاه بزرگ و سنگینی است. وزن این دستگاه‌ها چیزی حدود چندین تُن است. جابجایی  چنین دستگاهی با این وزن می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد که به قیمت پایه دستگاه در فاکتور فروش اضافه می‌شود. اگر از شهر دیگری دستگاه را خرید کرده باشید ممکن است بخواهید این محموله را بیمه کنید و شاید لازم باشد چند روزی منتظر رسیدن این بار سنگین باشید. بهرحال اگر قصد خرید دستگاه سی ان سی چوب دارید از فروشنده بپرسید که هزینه جابجایی دستگاه با شماست یا با شرکت فروشنده. گاهی شاید بتوان با هزینه کمتری خودتان اقدام به حمل دستگاه کنید.

اما نصب و راه‌اندازی دستگاه فرایند مهمی است که اکیدا توصیه میشود فقط توسط تیم فنی شرکت فروشنده انجام گیرد. مراحل نصب دستگاه هم میتواند زمان‌بر باشد و گاهی لازم است دستگاه سی ان سی چوب خریداری شده ، دی‌مونتاژ شود تا بتوان آنرا به محل کارگاه منتقل کرد. البته اگر این مورد توسط تیم فنی خود شرکت انجام گیرد جای نگرانی نیست. بهرحال فرایند نصب نیز شامل هزینه مجزا خواهد بود که باید به هزینه تمام شده دستگاه اضافه شود. برای نصب صحیح حتما از تکنسین فنی بخواهید که طبق دفترچه راهنما و کاتالوگ دستگاه عمل کند و مراحل را یکی یکی برای شما توضیح مختصری بدهد.

آموزش دستگاه سی ان سی چوب و گارانتی آن

دستگاه سی ان سی چوب در عین سادگی ، نکات فنی زیادی دارد. یادگیری این نکات کمک میکند بهتر با دستگاه تعامل داشته باشید و طول عمر دستگاه‌تان افزایش بیابد. همچنین باعث بهینه شدن روند انجام کار و افزایش راندمان کل کارگاه میگردد.بسته به میزان مهارت و تجربه یک اپراتور ، آموزش دستگاه میتواند بین چند روز تا چند هفته طول بکشد.دستگاه سی ان سی چوب به قدری پیشرفته و مهندسی شده است که یک اپراتور میتواند تمامی نیازهای انسانی دستگاه را براورده کند . حتی یکی اپراتور میتواند همزمان به چند دستگاه رسیدگی کند. برخی شرکت‌ها اموزشهای جامعی را از طریق تکنسین فنی خود ارائه میکنند که شامل هزینه مجزاست. البته سطح متوسطی از این آموزشها توسط شرکت در هنگام فروش به صورت رایکان ارائه میشود.

عامل مهم بعدی میزان خدمات پس از فروش و گارانتی دستگاه است. اینکه چه سطحی از خدمات را دریافت کنید به شرکت فروشنده و مبلغ قرارداد شما بستگی دارد. توصیه می‌شود همواره سطح مطلوبی از خدمات پس از فروش را انتخاب کنید و نگران هزینه آن نباشید چون در دراز مدت چندبرابر هزینه ای که کرده‌اید برای شما بازگشت خواهد داشت. همین که وسط یک پروژه سود‌اور و سنگین ، دستگاه شما برای چند هفته خاموش نماند ، کل هزینه گارانتی یکساله را سود برده‌اید.

تماس با سیمای شهر

همین الان میخواهم مشاوران سیمای شهر با من تماس بگیرند

نرم‌افزار سی ان سی چوب

برای ترسیم طرح برش و نتیجه نهایی کار به نرم‌افزار طراحی نیاز دارید. نرم افزارهایی از قبیل اتوکد و CAM نرم افزارهای رایجی هستند که اغلب دستگاه های آز فرمت فایل این برنامه ها پشتیبانی می‌کنند.نرم افزارهای مختلفی برای اینکار وحود دارند که بصورت پکیج همراه دستگاه ارائه می‌شود.. این بسته‌ها معمولاً به لایسنس سالانه نیاز دارند و هزینه خرید آنها به قیمت دستگاه سی ان سی چوب افزوده خواهد شد. اگرچه برنامه‌های کرک شده و دانلودی بسیاری در بستر اینترنت قرار داده شده است، اما انتظار می‌رود که هر بسته نرم‌افزاری بین ۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار به قیمت دستگاه سی ان سی چوب اضافه کند. اگر قصد انجام کارهای پیشرفته و سنگین را ندارید، توصیه ما این است که از نرم‌افزارهای کرک شده استفاده کنید.

 

کاربرد دستگاه CNC چوب در مبل سازی

ساخت انواع مبل نیاز به قسمتهای ابزارکاری شده برای تزئین اسکلت چوبی مبل دارد و قسمت‌هایی نیز به برشهای ظریف نیاز دارد. تمامی این موارد با استفاده از دستگاه سی ان سی  چوب انجام می شود. صنعت مبل سازی امر.زخ نیاز مبرمی به دستگاه سی ان سی چوب دارد.

منبت کاری تاج و پایه‌ها و دسته‌های مبل ها تماما توسط سی ان سی چوب انجام می‌گیرد هرچند این کار قبلا با هنر دست بود و ارزش بسیار بالاتری داشت اما هنر دست به کندی انجام می‌گرفت و احتمال خطای بالایی داشت.  تولید سریع و باکیفیت سی ان سی چوب توانسته بازار مبل را بسرعت تصرف کند و قیمت ها را نیز کاهش دهد.

کاربرد دستگاه سی ان سی چوب در ساخت درب و پنجره

درب و پنجره چوبی هنوز هم بخش بزرگی از دکوراسیون منازل و ساختمانها است. برش برشهای دقیق و ظریف دستگاه سی ان سی چوب می تواند یک پنجره شکیل برای منزل و یا دکور مغازه و یا حتی دکور یک همایش باشد. علاوه بر پنجره‌های سنتی، درب‌های خانه‌ها نیز با استفاده از چوب های مقاوم روسی و زیبا ساخته می شوند. حکاکی نقش و نگار بر روی درب نیز از وظایفی است که دستگاه سی ان سی چوب انجام می‌دهد.

دستگاه سی ان سی چوب در نمای ساختمان

نمای چوبی از زیباترین طرحهایی است که در سالهای اخیر بسیار فراگیر شده است. نمای چوب ترمو وود از جمله مواردیست که بخاطرزیبایی و استحکام و اصول ایمنی ، روز به روز بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد. در برش چوب ترمووود از دستگاه سی ان سی چوب استفاده می شود تا اندازه ها دقیق و حرفه‌ای برش زده شود.. همچنین نقش و نگاری که در برخی از این نماها بر روی چوب کنده کاری می شود را ندستگاه سی ان سی چوب انجام می دهد تا دقیق و حرفه‌ای باشد.

نمای ترمووود بخاطر بافت زیبای چوب و نمای طبیعی و جلوه خاصی که دارد بسیار مورد پسند عموم قرارگرفته و در فروش اپارتمانهای نوساز به کمک سازندگان می‌اید

دستگاه سی ان سی چوب در تزیینات

تزیینات بازار بشدت سودده و بزرگی دارد. ساخت وسایل تزیینی چوبی یا غیر چوبی و حتی تبلیغاتی از سی ان سی چوب استفاده می شود. انواع مته‌های ریز و درشت  این دستگاه براحتی میتواند روی هر متریالی کارکند. این دستگاه می تواند کیفیت فوق العاده زیادی را در ریزه کاری ها به خرج دهد و یک اثر هنری زیبا ایجاد کند. بسیاری از هدایای تبلیغاتی ، ساعتهای چوبی و فلکسی و انواع تزئینات دکوراتیو که در اطراف ما هست با استفاده از همین سی ان سی چوب  ساخته شده است

 

اپراتور دستگاه سی ان سی چوب

دستگاه سی ان سی چوب یک دستگاه تمام عیار است که به یک اپراتور  واقعی و متخصص نیاز دارد. یعنی اگر قرار است از دستگاه سی ان سی چوب به منظور استفاده در موارد بالا استفاده شود، اپراتور باید حرفه ای و با دقت باشد و با دستگاه اشنایی کامل داشته باشد. اپراتور دستگاه سی ان سی چوب باید تسلط کافی بر روی دستگاه داشته باشد. همچنین سابقه کار با دستگاه و نرم افزارهای مختلف داشته باشد.

بازاریابی برای محصولات دستگاه سی ان سی چوب آنقدرها هم سخت نیست؛ کافی است تلاش کنید نمونه‌هایی با کیفیت و دقیق بسازید تا مشتری قانع شود که از این دستگاه استفاده کند. پس دقت کنید که این شما هستید که مشتری را جذب یا از خود دور می کنید؛ با کیفیت کار کنید تا سفارشات شما بیشتر شود. همچنین سعی کنید بازار کار خود را گسترده کنید و محصولات متنوعی بسازید و تنها در یک حوزه مشغول به فعالیت نباشید.

شرکت سیمای شهر با دارابودن خدمات جامع  و حرفه ای در زمینه ی انواع فعالیت های فروش دستگاه cnc و همچنین خدمات پس از فروش ان توانایی اجرای انواع پروسه های کاری را در زمینه ی بررسی و فروش دستگاه به قسمت و پشتیبانی حرفه ای انجام میدهد.

توانایی سرویس دهی حرفهای در سیمای شهر همیشه به منزله پاسخگویی بر بانک بزرگی از مشتریان برای دستگاه های cnc و همچنین دستگاه های چاپ و بنر بوده است .

 

 

  • دستگاه CNC

    دستگاه CNC با ابعاد ۱۲۰ در ۱۸۰

    مشخصات:

    • موتور ها استپ موتور لینکشاین
    • در هر سه محور بال اسکرو کار شده است.
    • میز ساده ۱۲۰ در ۱۸۰
    • اسپیندل ۱٫۵ کیلووات آب خنک
    • کنترلر DSP کنترلر
    • نرم افزار آرت کم
  • دستگاه CNC سنگ 1224

    دستگاه CNC سنگ STON – 1224

    • سیستم ball screw محورz
    • دستگاه CNC سنگ قابلیت حکاکی ۲ بعدی و ۳بعدی
    • دارای کنترلر حرفه ای جهت ارسال فایل به دستگاه سی انسی بدون نیاز به کامپیوتر
  • دستگاه cnc

    دستگاه سی ان سی ۱۲۱۸

    حکاکی، برش و منبت کاری روی فلزات نرم،چوب، سنگ، پلکسی و غیره
    دستگاه سی ان سی دارای اسپیندل۱٫۵kw
    مجهز به نرم افزار artcam

  • دستگاه سی ان سی وکیوم ۱۳۰ ۲۵۰

    • محور Z استفاده از سیستم ball screw
    • محور X و Y دنده شانه ای مورب
    • امکان حکاکی به صورت دو بعدی و ۳ یعدی
    • دارای کنترلر حرفه ای جهت ارسال فایل به دستگاه بدون نیاز به کامپیوتر
    • سایز میز این دستگاه ۱۳۰ در ۲۵۰
    • جنس میز پی وی سی استخوانی
    • کنترلر DSP کنترل
    • مجهز به سروو موتور لینکشاین
    • اسپیندل HSD ایتالیا هوا خنک .
    • میز ۶ منطقه ای یا ۶ زون است مجهز به وکیوم ۵٫۵کیلو بار هواخشک
    • برق ورودی برق سه فاز
    • داس کالکتور دو کیسه ای

 

دیدگاه (4)

  • بابک ملکی پاسخ

    سلام. چجوری این دستگاه عمقی کار میکنه؟

    مهر ۳, ۱۳۹۶ در ۱۲:۱۹ ب.ظ
    • admin پاسخ

      درود.
      حرکت مته‌ی برش دستگاه به سه جهت بُرداری X و Y و Z است. یعن حرکت چپ-راست و بالا-پایین و داخل-خارج(عمق). این نوع از سی ان سی، معمولا برای برش و حکاکی و منبت روی چوب و ام‌دی‌اف استفاده می‌شود.

      خرداد ۳, ۱۳۹۷ در ۱۲:۰۸ ب.ظ
  • ارگ سازان پاسخ

    سلام. این ظرافت کاریی هایی که روی مبل ها انجام میشه، با چی هست؟

    دی ۳, ۱۳۹۶ در ۱۱:۲۳ ب.ظ
    • admin پاسخ

      درود.
      سی ان سی چوب منبت کاری

      خرداد ۳, ۱۳۹۷ در ۱۲:۰۹ ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *